Dziś kilka minut po północy, na szwedzkim portalu Level7.nu ukazała się zapowiedź Pro Evolution Soccer 2009, w której zawarto wrażenia z dziesięciogodzinnej sesji z grą. Autor tekstu, Erik Hansson, jest znanym fanem fanem serii; bardzo krytykował zeszłoroczną edycję gry na tzw. next-geny, chwalił wersję na PlayStation 2. Przeważnie jego recenzje PES-a były dość obiektywne i przedstawiały pogląd większości. Tym bardziej jego opinia może być interesująca.
Oto, jak Erik Hansson ocenia PES-a 2009:
naprawiono AI obrony, która w 2008 robiła fatalne błędy w ustawieniu, co skutkowało nadmiernym traceniem bramek;
piłka jest trudniejsza w kontroli, odskakuje piłkarzom przy przyjęciach;
nowa kontrola zawodników za pomocą L1: kursor nie przełącza się na innego piłkarza automatycznie np. po podaniu, trzeba to robić samemu (komputer wtedy steruje zawodnikiem posiadającym piłkę); pozwala to na szersze pole manewu przy np. wybieganiu na pozycję;
możliwość kontroli tylko wybranych piłkarzy (oprócz obrońców i bramkarza): np. wybieramy trzech zawodników i w czasie możemy przełączać się tylko pomiędzy nimi; w ten sposób można grać z sześcioma osobami na jednej maszynie.
przez niektórych gwiazdorów tricki wykonywane są automatycznie:
elastico/flip - flap: diagonalnie w prawo, diagonalnie w lewo,
dragbag: dwa razy w tył,
inne w podobny sposób;
Become a Legend: gramy własnoręcznie stworzonym zawodnikiem (pomocnikiem lub napastnikiem); wybieramy ligę lub tworzymy własną z dowolnych zespołów; początkowo rozgrywamy testowe spotkanie, tak by pokazać się z jak najlepszej strony; w czasie gry można poprosić o podanie piłki (2xR2), ale koledzy czasem nie podają natychmiastowo;
Become a Legend: Erik Hansson po trialu dołączył do Evertonu (Merseyside Blue); w treningowym meczu zaliczył występ na notę 7,5 pomimo tego, iż nie był to jego najlepszy mecz; w 20 spotkaniach Evertonu (ok. 1800 minut), Erik był bardzo często zmieniany, co dało łącznie 150 minut gry w zespole; przez resztę czasu spotkania oglądał na ławce (można wtedy zwiększyć prędkość meczów 4x);
Become a Legend: Erik, gdy tylko uczestniczył w meczach, otrzymywał wysokie noty, wyższe niż jakikolwiek zawodnik w zespole; niestety, nie przekładało się to na częstotliwość rozgrywania meczów ani na wzrost atrybutów; natomiast często grającym zawodnikom z zespołu spadła kondycja i forma;
praktycznie żadne zmiany w Master League; jedynie wprowadzony nowy system transferowy - najpierw negocjujemy z klubem, a następnie z zawodnikiem;
online: wybór nicka, ulubionego zawodnika i wpisanie sygnatury; można zagrać 2vs2; niestety, Hansson nie znalazł nikogo na serwerach;
w wersji, w którą grał Erik, cała liga hiszpańska miała pozmieniane nazwy oraz stroje; tak samo jak w wypadku Liverpoolu i Manchesteru United;
online wykorzystuje Konami ID;
Erik Hansson uważa, że postęp w stosunku do 2008 jest znaczący, nie wliczając w to trybu Become a Legend. To jest PES jaki powinien być już rok temu. Teraz to nadrobiono, ale nie zrobiono kolejnego kroku w przód.