Mamy wam do zaprezentowania specjalny poradnik dzięki, któremu możecie dowiedzieć się o podstawowych zagraniach czyli jak zrobić dany zwód, oddać celny strzał, czy dokładnie podać koledze z drużyny ale i innych bardziej zaawansowanych.
Na pewno przyda się tym, którzy dopiero zaczynają przygodę z PESem, ale i "starzy wyjadacze" powinni go przeglądnąć:-)
Poradnik powstał w oparciu o sterowanie z wersji konsolowychPoruszanie się po boisku i drybling
Najważniejsza z podstaw. Piłkarskie porzekadło mówi, że lepiej mądrze stać niż głupio biegać, ale i tak warto wiedzieć jak szybko dotrzeć po piłki i co zrobić, by po jej przyjęciu nie potknąć się o własne nogi.
*Lewa gałka analogowa ustala kierunek biegu.
*Kombinacja R1/RB + prawy analog to sprint.
*Po szybkim wciśnięciu dwukrotnie R1/RB gracz ruszy szaleńczym tempem w wybranym kierunku, wypuszczając piłkę na parę metrów do przodu. Idealny sposób na zgubienie uciążliwego obrońcy.
*Puszczenie lewej gałki analogowej i wciśnięcie R1/RB zatrzymuje nagle piłkarza przy piłce, co daje możliwość zgubienia uczepionego obrońcy lub dynamicznego zmiany kierunku biegu.
*R2/RT to przycisk odpowiedzialny za tak zwane "drobienie". Powolne truchtanie małym kroczkami dające znacznie większą precyzję nad ruchem gracza przy piłce.
*Prawa gałka analogowa pozwala kontrolować balans ciała gracza. Możemy dzięki temu rozpychać się w trakcie biegu, odpychać obrońcę stojąc w miejscu, osłaniać piłkę, ustalić ułożenie ciała przy przyjęciu futbolówki lub składaniu się do strzału czy wykorzystać odskakiwanie piłki do zgubienia obrońcy.
*Zaawansowany drybling kontrolują obie gałki analogowe. Prawą ustalamy jaki zwód ma wykonać zawodnik, lewa służy natomiast do wybrania kierunku, w którym uda się próbując minąć defensora.
*W ustawieniach asyst sterowania kluczowa jest opcja Auto Feint. W skrócie, jej włączenie automatyzuje niejako proces dryblingu. Mamy mniej kontroli nad zwodem, który wykona gracz. Zawodnik wybierze najlepszy możliwy trik w danej sytuacji. Po odhaczeniu Auto Feint wszystko jest w naszych rękach. Sami decydujemy o zwodzie. Jest - przynajmniej początkowo - trudniej, ale mamy stuprocentową kontrolę nad wydarzeniami na boisku. Wyłączona opcja Auto Feint daje także większe pole do popisu przy kontrolowaniu balansu ciała prawą gałką.
Podania
Jakoś trzeba się pod bramkę rywala dostać, by myśleć o strzeleniu bramki.
*X/A to zwyczajne podanie po ziemi. Kierunek ustalamy lewą gałką analogową. Siła zależy od tego, jak długo przytrzymamy przycisk.
*Trójkąt/Y to prostopadłe podanie. Zagranie w tak zwaną uliczkę. Tutaj również kierunek wskazujemy lewą gałką analogową, a siła zależy od długości nacisku na klawisz.
*L1/LB + trójkąt/Y to prostopadłe podanie górą. Siłę i kierunek ustalamy w ten sam sposób, co w podaniu po ziemi.
*Kombinacyjne rozegranie na "raz, dwa". L1/LB + X pozwala zagrać piłkę do partnera i od razu ruszyć do przodu w oczekiwaniu na odegranie. Aby piłka wróciła do szarżującego zawodnika wystarczy wcisnąć trójkat/Y. To świetny sposób na oszukanie obrońców i przedostanie się pod bramkę przez zagęszczony środek pola.
*L2/LT + X/A lub trójkąt/Y to manualne podanie po ziemi lub prostopadle. W tym wariancie wszystko zależy od nas. Gra nie pomoże skierować piłki do wybranego zawodnika, nie opanuje też mocy podania.
Wrzutki
Idealnie zagrana piłka z boku boiska prosto na głowę napastnika to ważna część arsenału każdej drużyny.
*O/B to standardowa wrzutka. Kierunek ustalamy oczywiście lewą gałką analogową, siła zależy od długość spoczynku palca na guziku.
*R2/RT + O/B to wysokie zagranie z gatunku wrzutek-zawiesinek.
*L1/LB + O/B pozwala wrzucić w pole karne ciętą, niską, mocną piłkę na najbliższego zawodnika.
*Duża zmiana w serii to ukrycie płaskich wrzutek po ziemi pod dwoma szybkimi wciśnięciami O/B. Wcześniej zagranie to funkcjonowało pod trzema O/B, więc przyzwyczajenie się do nowego schematu może zająć kilka zmarnowanych sytuacji.
Strzały
Najwyższa pora.
*Kwadrat/X to podstawowy rodzaj strzału. Kierunek ustalamy oczywiście lewą gałką, ale sprawy robią się bardziej skomplikowane przy decydowaniu o sile uderzenia. Przytrzymując przycisk strzału dłużej, poświęcamy celność na rzecz siły. Przy leciutkich, mierzonych uderzeniach przy słupku wystarczy lekko przydusić klawisz. Mocne petardy wymagają większego nacisku, ale ostrożnie. Jeśli przesadzicie, możecie zrobić krzywdę któremuś z kibiców.
*Kwadrat/X + kwadrat/X dokładnie w momencie uderzenia pozwala na potężne torpedy z podbicia. Celność ma tutaj drugorzędne znaczenie, nie mamy na nią większego wpływu. Jeśli tak uderzona piłka poleci w światło bramki, jest duże prawdopodobieństwo, że bramkarz za chwilę wyciągnie ją z siatki.
*R2/RT + kwadrat/X to mierzony strzał wewnętrzną częścią stopy. Ten rodzaj uderzenia stawia precyzję ponad siłę.
*L1/LB + kwadrat/X to lob. Jeśli zobaczysz bramkarza wychodzącego z bramki, nie wahaj się - lobuj. Ten rodzaj uderzenia jest w Pro Evolution Soccer 2014 zabójczo skuteczny. Delikatne loby to także niezły sposób na podcięcie futbolówki nad interweniującym bramkarzem w sytuacjach jeden na jeden.
*R1/RB + kwadrat/X to silne uderzenie, sprawdzające się najlepiej z okolic 16 metra.
*Kwadrat/X + trójkąt/Y dokładnie w momencie kontaktu nogi z piłką pozwala na mocarne szczury, czyli plasowane uderzenia po ziemi.
*Czasami najlepszy strzał to taki, którego nie ma. Kwadrat/X + X/A w momencie uderzenia pozwala zamarkować strzał, schodząc lekko do boku. Zagranie od zawsze obecne w serii Pro Evolution Soccer dalej działa jak złoto w próbach położenia bramkarza i posłania piłki do pustej bramki.
*L2/LT + kwadrat/X to strzał manualny. Tak jak w przypadku manualnych podań nie możemy liczyć tu na żadne wsparcie gry. Siła i kierunek leżą tylko i wyłącznie w naszych rękach.
Rzuty karne
*Strzelamy na bramkę przy pomocy kwadratu/X. Standardowo kierunek ustalamy lewą gałką analogową (R1/RB pozwala wyświetlić celowniczek), a stawiając na siłę poświęcamy celność i na odwrót.
*Broniąc jedenastkę musimy podjąć decyzję. Jeśli podejrzewamy, że strzelec postawi na moc, kierunek interwencji należy ustalić jeszcze przed strzałem. Jeśli szósty zmysł mówi, że wykonawca wybierze celność ponad siłę, kierunek parady wybieramy w momencie uderzenia.
Rzuty wolne
*Kierunek uderzenia/wrzutki/podania wyznaczamy prawą gałką analogową. Lewa gałka określa rotację, podkręcenie, opadanie czy wznoszenie się piłki.
*Nowością jest kropkowana linia wyznaczająca trajektorię lotu piłki. Biały kolor oznacza niską motywację wykonawcy, żółty przeciwnie - ten gracz czuje się danego dnia dobrze. Wskaźnik można wyłączyć R1/RB.
Stawiając na siłę uderzenia, poświęcamy celności i vice versa.
Sterowanie bramkarzem
Nie jesteś zadowolony z poczynań golkipera? Weź sprawy w swoje ręce.
*L1/LB + R3 (wciśnięcie prawej gałki analogowej) pozwala przejąć kontrolę nad bramkarzem.
*O/B pozwala rzucić się w stronę wybraną prawą gałką analogową.
*X/A odpowiada za rzucenie się pod nogi wchodzącego w pole karne napastnika.
*Gdy sterujemy bramkarzem, a nasi obrońcy znajdą się przy piłce, rozkażemy wybicie jej ze strefy zagrożenia kwadratem/X.
*L1/LB przy wybijaniu piątki to rozkaz dla drużyny do wyjścia do przodu lub cofnięcia się.
Standardowo, gdy nie sterujemy bramkarzem, trójkąt/Y rozkazuje golkiperowi wyjście z bramki. W tym roku warto robić to jednak tylko w ostateczności. Zdolny przeciwnik bez problemu ukarze niefrasobliwość celnym lobem.
Defensywa
Drużynę zaczyna budować się do obrony. W Pro Evolution Soccer 2014 też warto szybko ją opanować.
*Przytrzymaj X/A, by wywrzeć presje na obrońcy, zostając jednocześnie parę metrów od niego. To sposób na zwolnienie ataku rywala i pozbawianie go opcji rozegrania.
*Dwukrotne wciśnięcie X/A to próba odbioru. Kluczowe jest wyczucie odpowiedniego momentu. Atak ma największe szanse powodzenia, gdy stopa zawodnika jest z dala od piłki. Ważne jest także poznanie zasięgu nóg poszczególnych graczy.
*Trzymanie X/A + cofanie się gałką analogową to eskortowanie atakującego gracza na swoich warunkach. Można dzięki temu spowolnić atak, zapędzić rywala w kozi róg, poczekać na wsparcie kolegów lub odciąć mu opcję dalszego rozegrania akcji.
*Wciśnij kwadrat/X dwa razy po czym przytrzymaj przycisk, by poprosić o wsparcie partnerów.
*R1/RB + trzymanie X/A to przyciśnięcie rywala w walce bark w bark.
*O/B to wślizg.
*Kwadrat/X to mocne wejście w rywala ciałem.
Poruszenie lewą gałką w kierunku, w którym przeczuwamy zagranie pozwala je zablokować.
Prawa strzałka na krzyżaku wysuwa linię obrony w przód. Lewa ją cofa.
Pozostałe
*R1/RB + R2/RT to nieodzowna w serii Pro Evolution Soccer opcja Super Cancel. Pozwala na anulowanie niepotrzebnie "załadowanego" zagrania, ale też przejęcie kontroli nad sterowanym przez konsolę zawodnikiem, gdy ten biegnie na przykład automatycznie do piłki. Otwiera to szereg możliwości. Tych oczywistych, jak zmiana trajektorii, którą gracz podbiega do futbolówki czy przecinanie podań rywali. Oraz tych bardziej skomplikowanych, które pozwolimy Wam odkryć samemu.
*L1/LB to automatyczne przełączanie się między graczami.
*Jeśli potrzebujecie większej kontroli przy zmianie sterowanego gracza, przytrzymajcie L1/LB i wybierzcie dowolnego zawodnika prawą gałką.
*Naciskając L1/LB będąc przy piłce, zachęcamy partnerów do wyjścia na wolne pole.
źródło: gram.pl