David Rutter, twarz i mózg FIFY 10: "Jesteśmy dumni, że mamy taką konkurencję". Więcej - w wywiadzieJakiś czas temu byliśmy w Londynie na kolejnej prezentacji FIFY 10. Mieliśmy też wtedy okazję porozmawiać oko w oko (a raczej: kilkadziesiąt oczu w oko, bo sesja pytań i odpowiedzi była wspólna dla wielu dziennikarzy) z Davidem Rutterem, producentem gry na konsole. David to świetny rozmówca - szczery i autentyczny, więc bez ściemy odpowiedział nawet na najbardziej niewygodne pytania. Jakie? Na przykład takie:
Pytanie: Czy obawiasz się Pro Evolution Soccer 2010?David Rutter: Czy się obawiam PES-a? Tylko wtedy, gdy gram przeciwko ludziom w pracy, którzy są w tą grę naprawdę dobrzy (śmiech). Nie, nie boimy się PES-a. Właściwie, to jesteśmy dumni, że mamy tak mocną konkurencję. To pomaga mi każdego ranka, gdy się tylko budzę.
W dodatku konkurencja ta inspiruje nas do tworzenia codziennie lepszych rzeczy. [Oni] są na prawdę bardzo dobrą, utalentowaną ekipą i zaszczytem jest mieć takich konkurentów.
Pytanie: Co jest według Ciebie najbardziej innowacyjnym elementem w FIFIE 10?David Rutter: Dla mnie najważniejsze jest to, aby gracz mógł poczuć większą swobodę w zakresie dryblingu 360°, jak również w grze ciałem. Teraz jesteś w stanie prowadzić piłkę gdzie tylko chcesz, kopnąć w dowolnym kierunku, przepychać się, przerzucić piłkę na silniejszą nogę, bądź oszukać obrońcę zmieniając kierunek biegu, by nagle w odpowiednim momencie uciec mu.
Są to właśnie nowe, fizyczne aspekty gry. Rok temu system był dość przewidywalny, w tym roku połozyliśmy nacisk na swobodę i nieprzewidywalność. Z pewnością to odczujecie, gdy zaczniecie grać.
Pytanie: Ulepszyliście też system AI FIFY, zgadza się?David Rutter: W tym roku dużo pracy schodzi nam nad ulepszeniem fundamentalnych rzeczy w rozgrywce, odpowiadamy tu na reakcje fanów gry. Sztuczna inteligencja i logika, jaką kierują się zawodnicy, jest teraz dużym plusem gry. Wszystko po to aby piłkarze na boisku mogli reagować odpowiednio do sytuacji, płynnie, żeby byli ustawieni we właściwym miejscu i we właściwym czasie by mogli skuteczniej odebrać piłkę przeciwnikowi, niż w FIFIE 09.
Dużo pracowaliśmy nad zmianą systemu odbioru piłki. Widzieliście już wcześniej [my - tak, Wy - nie; przyp. Wiktor] film, na którym gracz przechodził z pozycji biegu do pozycji dogodnej do zabrania piłki. W zależności od sytuacji gracz będzie mógł przyjąć taką pozycję, do odebrania piłki, zaatakowania w odpowiedniej chwili.
Tak samo z ustawianiem się w ataku i obronie - zobaczycie właściwie kryjących obrońców, a napastnicy mają wiecej sposobów na przedostanie się pod bramkę.
Pytanie: Jakie?David Rutter: Na przykład stosują bieg zakosami, czy wchodzą w pole karne, a potem wycofują się z niego. Podania, zwłaszcza na skrzydło, zostały poprawione. Tak samo podania górą przez środek boiska, z czego jestem szczególnie zadowolony, ponieważ byłem mocno zaniepokojony podaniami tego typu rok temu.
Strzelanie - napisaliśmy system, ktory pozwala na oddanie strzału z uwzględnieniem rzeczywistej trajektorii lotu piłki. Tak więc w zaleźności od tego jak kopniesz piłkę, którą częścią stopy, otrzymasz inny efekt.
Bramkarze - dużo nowości u bramkarzy. Wszystko jest nowe, począwszy od agresywnego AI, dzięki któremu bramkarze wychodzą ostro z bramek do piłki, po nowe animacje bramkarskich parad, by mogli lepiej dosięgnąć piłki. Co jeszcze... obrona. Gdy obrońca rusza w jednym kierunku i naciska na ciebie, to nie możesz nagle przepchać się w drugim kierunku, to nierealistyczne i jest pewnego rodzaju oszukiwaniem. Tak więc pozbywamy się tego i pilnujemy, aby nie miało już miejsca.
Mówiąc o przepychankach - jeżeli wyczujesz odpowiedni moment, to w walcząc bark w bark, uzyskasz lepszy efekt. Tak więc jeżeli już wcześniej szykujesz sie do odbioru piłki, będziesz mógł sprawniej ją odebrać, potrzebujesz jedynie dobrego timingu. To właśnie przykład zbalansowania gry.
Pytanie: A co ze spalonymi?David Rutter: Mieliśmy informacje, że za dużo jest w grze spalonych, tak więc pracujemy nad ruchem piłkarzy nie kontrolujących piłki, bieganiem zakosami. Pracujemy również nad usprawnieniem kadry sędziowskiej. Wiele ludzi było wkurzonych, że sędzia coś źle odgwizdał i czekał z decyzją, tak więc skróciliśmy czas w którym reaguje.
Gameplay który wyciekł