Dwoje piłkarskich gigantów. Nowy kod. Epicki pojedynek łeb w łeb. PSM3 miało w rękach FIFE 10 oraz PES 2010 i naukowo porównaliśmy cechy, która pozwalają wstępnie wyłonić lidera tej rywalizacji. Zapraszamy do lektury część pierwszej...
Trzy godziny na konferencji prasowej z FIFA 10. 5 lub może 6 godzin w samotności z ukończonym w 50% kodem Pro Evo w brytyjskim biurze Konami. To wszystko co graliśmy w największe gry piłkarskie na PS3.... aż do teraz. Pisząc te słowa, dostaliśmy dwie zaawansowane wersje obu gier do naszego biura i graliśmy w obie gry przez wiele godzin, poprzez zabawę, ból oraz strumienie przekleństw przez kilka tygodni. Trudno jest odpowiedzieć na pytanie co jest lepsze - obie gry są ukończone w 75% - wymagają jeszcze poprawy wielu rzeczy - ale jak na pierwszy rzut byliśmy w stanie poznać tempo gry, poznać niuanse i porównać kluczowe cechy jeden do jednego tak aby otrzymać najbardziej naukowy werdykt, która gra będzie na szczycie.
Jeden na jednegoNa kolejnych stronach będziemy szacować 5 kluczowych cech obu gier poprzez użycie tabelki dla wygody - porównamy i ocenimy 18 kluczowych atrybutów obu gier włączając w to podania, strzały, animacje i wiele innych. Jak pisaliśmy wczesniej, można powiedzieć , że obie gry są bardzo dopieszczone. PES2010 dokonał kilku niewiarygodnych kroków, podczas gdy FIFA jest czymś więcej niż tylko kolejną oczekiwaną edycją FIFY.
Bardziej niż kiedykolwiek, Twoje preferencje pomiędzy FIFA a PES będą zależały od historycznych inklinacji oraz cierpliwości do nauki nowego systemu ; gry są bardzo zbliżone do siebie jak nigdy przedtem. Jak już pisałem wcześniej, wybranie najlepszej gry jest czymś takim jak wybór pomiędzy winem a piwem, oba są dobre, to kwestia gustu i smaku.
Ponieważ zawsze byliśmy fanami PES, to postaraliśmy się aby to porownanie było jak najmniej stronnicze i daliśmy trochę więcej wsparcia fanom FIFY. Zatem niezwklekając przejdźmy do obu gier.
5 kluczowych zmian w PES20101. Drybling 360 stopniTak, czytałes o tym. Pro evo 2010 posiada drybling 360 stopni. Zaskoczony ? My również, ale Konami trzymało go na odpowiedni moment aby ukraść piorunujące wrażenie z kluczowych innowacji FIFY 10. Podczas gdy może to wyglądać jak dodawana na ostatnią chwilę próba skopiowania funkcjonalności z FIFY, to podejrzewamy że bylo to rozwijane przez wiele dłuższy czas. Gdy przeprowadzaliśmy sesję Q&A z teamem PES miesiąc temu, to nasze pytanie na temat dryblingu 360 stopni było jedynym pozostawionym bez odpowiedzi. Po raz pierwszy jest powód aby porzucić cyfrowego pada i zacząć używać analogowych drążków aby dryblować i podawać.
2. Suwaki taktyczne oraz kartki zdolnościW kolejnej próbie dorównania FIFE, Pro Evo 2010 zawiera teraz suwaki taktyczne dla takich obszarów jak wsparcie przez innych zawodników, atak, zwartość pola gry, które mogą być ustawiane za pomoca suwaków na wartości od 0 do 100, zatem możesz łatwo stworzyć własny styl gry. Kartki zdolności zastępują stare gwiazdki umiejętności specjalnych takie jak lider obrony czy lis pola karnego. Niektóre kartki mogą być włączane lub wyłączane, takie jak bezmyślny biegacz, dla ukształtowania i zachowania dyscypliny.
3. Animacje i wygląd piłkarzyKonami bardzo ciężko pracowało aby zapewnić animacje na poziomie standardów nowej generacji z FIFY. Nowe animacje są w najnowszym kodzie i robią ogromną różnicę pomiędzy wersją z kodem ukończonym w 50% o której pisaliśmy 116 wydaniu PSM3. Piłkarze ustawiają się, podają, przyjmują piłkę w sposób bardziej przypominający ich rzeczywisty styl gry. Messi nie garbi się nad piłka tylko drybluje jak by ta była przyklejona do jego stopy, podczas gdy Ballack może wykonać podanie z woleja w ruchu.
. Master League, Europa League oraz Champions LeagueKonami posiada oficjalną licencję na Chapions League z wszystkimi prawdziwymi nazwami drużyn, markami oraz muzyką oraz dodatkowo Europa League (nowy puchar UEFA) oraz ich asa w rękawie - przebudowaną Master League; krytycznie oklaskiwany tryb menadżerski, który zapewnia grę dla pojedyńczego gracza z zagłębieniem się w zarządzanie klubem włączając w to kontrolę nad zakupami zawodników, rozwój piłkarzy oraz taktykę. Master League w PES 2010 posiada prawdziwą gotówkę zamiast punktów PES, prawdziwe daty, zatrudnianie oraz trening zawodników, sponsorów i wiele innych. Maniacy Master League będą zachwyceni tym, że trening odbywa się cały czas ( nie tylko w zamkniętym sezonie) i można zmieniać suwaki trening tak aby piłkarz skupił sie na kluczowych elementach takich jak strzelanie, podowanie, drybling lub wszystkie wysiłki przekazać na naukę nowe kartki zdolności. Dla przykładu możesz szkolić Darren Fletchera aby nauczył się marsylskiej ruletki lub ostrych biegów - nauka kartki jest wymianą, ponieważ nie może wtedy normalnie trenować, to jego normalne statystyki znacząco spadają.
5. Społeczny tryb onlineJest to najważniejsza zmiana KONAMI. Konami obiecało, że PES2010 będzie działał bez lagów z duża liczbą fascynująych nowych trybów gry. Możesz stworzyć społeczność i rozgrywać własne puchary i ligi z przyjaciółmi( używając systemu KONAMI ID ) jak również brać udział w online'owej wersji Champions League, w której wierząc pogłoskom, może uczestniczyć do 500 graczy. Nie jesteśmy pewni logistyki ale zakładamy, że będzie tak dobra jak reszta w PES. Można zamieszczać informację o własnych ligach czy pucharach na wirtualnych ścianach ogłoszeń aby zachęcić nowych zawodników do udziału w nich. Jest to ogromny krok naprzód w porownaniu do wątpliwej historii online poprzednich edycji.
5 kluczowych zmian w FIFA 101. Drybling 360 stopniOk, PES posiada go również ale to EA pierwsza trąbiła na temat znaczącej zmiany dotyczącej ruchów, podań i dryblingu. Minimalne fluktuacje w lewych analogu mają odzwierciedlenie na boisku, więc możliwe jest przypadkowe wyjście poza boisko dryblując przy linii lub niedokładnie podać w związku z zaburzoną orientacją. Możesz również ustawić ciało zawodnika pod kątem 30 stopni tak aby plecami ustawić sie do przeciwnika, przyjać piłkę i odegrać do kolegi z drużyny; oraz dodatkowo można prowadzić bardziej wyrafionowane dryblingi. Przytrzymująć L1 zawodnik wchodzi w specjalny tryb dryblingu, mocniej kontrolując piłkę co pozwala na prawdziwe doświadczenie tego co oznacza 360 stopniowy ruch.
2. Edytor stałych fragmentów gryRzuty rożne i wolne były za bardzo przewidywalne w FIFA 09 i nowy edytor pozwala na nagranie każdego biegu zawodnika w czasie rzeczywistym a następnie nałożone na prawdziwą sytuacje na boisku dla osiagnięcia piorunującego efektu. Edytor dzieli murawę na kwadratowe strefy i możesz zachować do 4 konfiguracji stałych fragmentów gry dla każdegu profilu co razem daje maksymalnie 32, i przypisać je do cyfrowego pada dla szybkiego dostępu w grze.
3. Dopieszczające poprawkiSerie prostych poprawek znacząco poprawiają doświadczenia z gry takie jak negacja siły strzału przy tzw. chipped shot, poprawiony drybling w bliskości przeciwnika, bardziej agresywne AI w walce o piłkę, płynniejsze animacje zapewniające bardziej płynne ruchy przy podaniach. Dla przykładu zawodnicy nie są już uwięzieni w jednej animacji sprowadzającej piłkę z klatki piersiowej na ziemię. Wślizgi są mniej mechaniczne i bardziej nieprzewidywalne dla zapewnienie większej płynności w grze
4. Tryb menadżerskiEA otwarcie chwaliła Master League Konami i również wprowadzają duże zmiany do ich własnego trybu menadżerskiego. EA zapowiedziała 50 zmian ale wiele z nich jest niewidocznych. Mecze komputer na komputer są bardziej oparte na drużynowych i indywidualnych atrybutach, transfery są bardziej realistyczne( wliczając w to np. prestiż drużyny, finanse oraz konkurencję z innych drużyn. W FIFIE raczej nie zdarzy się sytuacja, że Ronaldo dołączy do Chartlonu, dodatkowo więcej uwagi zwrócono na rozwój zawodników, używająć krzywych rozwoju uzależnionych od wieku znanych z Pro Evo. Graliśmy w ten tryb przez kilka, ale nie jesteśmy pewni czy nastąpił tutaj jakiś przełom w porównaniu do FIFA 09. Wygląda to na bardzo dobrze wykonaną pracę włożoną w poprawę realizmu. Mamy nadzieję, że większość poprawek będzie widoczna przy długoterminowej rozgrywce.
5. OnlineEA jest daleka od potwierdzania trybów online występujących w grze podczas Gamecom w Kolonii. FIFA 09 pokonała tryb online w PES09 zatem trzeba się spodziewać wielkich rzeczy. Nasze domysły ? Tryb podobny do trybów społecznościowych z PES'a, odnowiona Adidas Live Season, który śledzi aktualizację statystyk i kontuzji zawodników tak aby odzwierciedlać rzeczywistość. Mamy również nadzieję na poprawki w trybie Ultimate Team, gdzie można handlować wirutalnymi kartami prawdziwych zawodników tak aby zbudować swoją drużynę marzeń - bardzo popularny tryb w FIFIE 09. EA zaoferowała poprawki w komentarzu LDC w minionym roku, i mamy nadzieję że FIFA 10 również przyniesie nam kilka miłych niespodzianek online. Mamy nadzieję, że zostanie poprawiony błąd w lobowanych strzałach, który rujnował wiele meczy online.
W drugiej części zostanie zamieszony szczegółowy pojedynek w 18 rundach wagi cieżkiej. Ale już teraz możemy powiedzieć, że nokautu nie było a wygrany osiagnął sukces punktem przewagi...