Fox Engine - nowy silnik, a więc gra zbudowana całkowicie od nowa. Tak jak każdy z Was mam spore oczekiwania wobec nowego PESa, ale i też mam spore obawy. Przede wszystkim chciałbym żeby to był wciąż był PES taki jaki wszyscy znamy i kochamy. Ten PES z tym charakterystycznym dla siebie feelingiem, ze swoją nieprzewidywalnością i całą tą magią, tyle że w nowym, bardziej nowocześniejszym wydaniu.
Nie chciałbym żeby wyszła z tego jakaś pseudo gra piłkarska wzorowana na tej dennej i nudnej jak flaki z olejem Fifie...
W nowym Pesie przede wszystkim powinni skupić się nad nowymi animacjami. Nie oszukujmy się w tym aspekcie Pes chyba najbardziej kulał w ostatnich latach. To co obecnie mamy (nie)przyjemność oglądać to jakiś nie smieszny żart. Te animację wręcz odpychają od telewizora. Nowy silnik to większe pole do popisu. Już nie będą mogli się kitajce tłumaczyć tym, że stary silnik ich ogranicza. Oczekuję co najmniej takich animacji i przejść między nimi jak w Fifie, choć nie będę ukrywał, że chciałbym nawet czegoś lepszego. Fox Engine to nowoczesny silnik projektowany z myślą o next genach, a ten fifowy silnik to już 5-6 letnia maszyna. W 2013 roku mam już chyba prawo oczekiwać czegoś konkretnego jeśli chodzi o animacje prawda?
Kolejna sprawa. Powinni poprawić to co tak koncertowo spie*dolili w tej wersji (i nie tylko)
- Skrypty w grze. Totalny koszmar. Zawsze uważałem, że to fifa jest oskryptowana, ale prawda jest taka, że Pes jest oskryptowany 10x bardziej. To jak komputerowy przeciwnik potrafi w uja walić to się w pale nie mieści. Zawsze gdy wchodzę wślizgiem, przeciwnik perfidnie się odwraca wymuszając faul. Często gdy wyłuskam piłkę z pod nóg przeciwnika, ona albo wychodzi na aut albo idealnie ląduje pod nogami innego piłkarza sterowanego przez cpu. A gdy taka piłka jaaakimś cudem będzie zmierzać w naszą stronę, to już nasz piłkarzyk zadba o to by do nas nie dotarła fikuśnie odsuwając się w bok. W grę wchodzi jeszcze inne rozwiązania, jak np przyjęcie na 100m i tym podobne cuda. Gra jest tak skonstruowana, że w danym momencie piłkę ma mieć komputer i nic z tym nie zrobimy.
Moi Obrońcy również potrafią odsunąć się byleby tylko zostawić kilka metrów wolnego miejsca komputerowi, który swobodnie może sobie pier*olnąć na moją bramkę. Aż sobie zapisałem Replay z podobnej akcji bo to serio komedia jest. No i oczywiście na koniec klasyka gatunku czyli wbicie piłki "na pałę" z pod własnej bramki które w 90% przypadków kończy się tak, że piłka ląduje idealnie pod nogami typa, który osamotniony stoi gdzieś tam z przodu. Tak komputer tworzy "epickie" kontry. Żenada.
Mógłbym nawet zrobić z tego kompilację bo takich wku*rwiających dziwactw choćby w jednym meczu jest cała masa, ale mi się trochę nie chce...
- AI, ustawianie się i ruch bez piłki. Jak sobie przypomnę o tym jak konami gęgało jak to z roku na rok poprawiają Ai to mnie pusty śmiech ogarnia. AI tutaj nie istnieje, tu jest coś odwrotnego do AI. Takich przygłupów i retardów chyba nie ma w żadnej innej grze.
Zawsze mi się wydawało że piłkarze z mojej drużyny, którymi nie steruję są na tym boisku po to by mi pomóc strzelić, bramkę, wygrać mecz itp. W tej grze jest o dziwo inaczej. Tutaj moi piłkarze często się zachowują tak jakby mi chcieli wszystko utrudnić. A to celowo się ustawi za przeciwnikiem tak, żeby podanie nie doszło do niego. A to przy kontrze będzie biec w przeciwnym kierunku (WTF?). A to celowo się odsunie od piłki, która leci do na dobitkę strzału. A to innym znowuż razem będzie celowo stał na spalonym i zejdzie z niego dopiero wtedy gdy wszyscy kopacze cpu zdążą wrócić na swoją połowę. Wystawianie się na pozycję to też niezła katorga. Jak sobie sam manualnie nie wypuszczę gracza do przodu to praktycznie nie ma szans żeby on sam wybiegł. Wszyscy stoją jak słupy soli, zero ruchu, wszyscy kurczowo trzymają się swoich pozycji, zero jakiejkolwiek elastyczności w tym aspekcie.
U konkurencji to wygląda to o niebo lepiej. Żółtki w tym aspekcie powinni się na nich wzorować.
- górne podanie na dobieg (L1+trójkąt) Nie wiem czy to ja mam jakieś uprzedzenia co do tego, ale IMO to zagranie zostało zepsute w PES 2013. W większosći przypadków jest grane zdecydowanie za nisko. Co z tego, że dobrze wymierzę kierunek i siłę skoro piłka często leci 1,5-2m nad ziemią co powoduje, że przeciwnik z łatwością ją przechwytuję. Niedawno dla jaj odpaliłem sobie pes 2011 i tam o dziwo to zagranie dużo lepiej wygląda.
- klepa. Raz, że to strasznie drewniano i topornie wygląda, a dwa ten piłkarz który na taką klepe ma wybiec, praktycznie w ogóle do niej nie wybiega tylko sobie na pełnym luzie truchta. Już nie chodzi mi o to żeby te klepy zawsze wychodziły, ale niech ten drugi grajek wyraża jakąś inicjatywe i niech wychodzi do przodu.
- Rożne. Od X lat ta sama żenada. O to leci sobie zwykły powolny balon jakąś dziwną parabolą. Zero siły w tym, zero rotacji. Niech sobie konami poogląda jak RvP albo Gerrard biją rogi w anglii i porównają z tym badziewiem w Pesie...
- Wyrzuty piłki przez GK. Tu też leci śmieszny balon i zanim taka piłka się doczłapie do mnie to już dawno przeciwnik zdąży do mnie dobiec. O jakimkolwiek szybkim wyrzucie i rozpoczęciu kontry absolutnie nie ma mowy.
- Player ID. Bardzo mi się podoba pomysł konami na to, jednak wykonanie już trochę mniej. Tak na dobrą sprawę tylko CR7 ma prawdziwe player ID czyli charakterystyczne ruchy jak bieg z piłką, strzały, dośrodkowania itp. U innych zawodników mniej więcej wygląda to tak że mają jakiś tam zwód, który może wykonac jeszcze kilku innych zawodników. Czym się różni taki Neymar o takiego Naniego? Dodatkowo taki zwód można przypisać każdemu innemu zawodnikowi w trybie edycji przez co jest jeszcze mniej unikalnie. RvP ma to swoje 180 drag czyli coś czego użył w swojej karierze może z 3 razy. I to ma być jego unikatowość, orginalność? A gdzie jego charakterystyczne strzały, wrzuty, te jego typowe zwody na zamach? Mam nadzieje, że w kolejnych pesach to będzie lepiej wyglądać
Na porządne wykonanie takich smaczków jak tunele, stadiony, doping kibiców, komentarz i w ogóle całą tą otoczkę około gameplayową nawet nie liczę, bo wiem że w tym elemencie konami zawsze będzie lata świetlne za EA. Obawiam się że następnej generacji ta przewaga jeszcze bardziej się powiększy.