jak dotąd Pro Evolution Soccer skupiał się na trzech prostych słowach: Zaprojektowane na Swobodę. Słowa, które pojawiały się w bardzo emocjonalnych artykułach prasowych, a które brzmiały bardziej niczym lista pobożnych życzeń fanów, niż wykaz zmian jakie zostały wprowadzone.
Jednak pomimo imponujących artykułów prasowych i bardzo dobrze wyglądających trailerów, w momencie gdy zasiadłem do najnowszej gry od Konami byłem raczej bardziej ostrożny w odczuciach, niż bezpodstawnie podekscytowany. Gdy tylko wybrałem drużynę i pobawiłem się ustawianiem taktyki, marzyłem aby odpowiedzią na moje pytania było "tak": czy wciąż mam do czynienie z tym samym mydleniem oczu jak przez kilka ostatni lat, czy raczej Pro Evolution Soccer 2001 naprawdę był zaprojektowany na swobodę?
Krótko mówiąc, odpowiedzią jest głośne "tak": możesz dosłownie "zagrać" piłkę gdzie tylko zechcesz. Jednakże, to nie jest gra, w którą możesz natychmiast docenić jej najmocniejsze strony: jej swobodę. Jest podobnie jak z innymi grami PES w przeszłości, trzeba trochę czasu aby się przyzwyczaić. Gra jako całość jest dużo wolniejsza niż poprzednie części PES z Nowej Generacji czy z PS2. To jest pierwsza rzecz jaką zauważysz podczas gry i może właśnie przez ten element miałem trochę problemów w moim pierwszym meczu.
Krótkie proste podania do obrońców wychodziły poza boisko, podczas gdy w poprzednich wersjach byłyby one zagrane prosto do nogi jak na auto-pilocie, jest to spełnienie postulatów Jon Murphy, aby SI dobrze ze sobą współpracowała. Podania w środku boiska były albo zbyt mocne, albo zbyt słabe i wejście w meczowy rytm było bardzo trudne. Pierwszy mecz przegrałem 2-0, nie mogłem dojść do ładu z tymi podaniami, ale z każdym kolejnym meczem przyzwyczajałem się bardziej do paska siły podania i wszystko zaczynało być bardziej proste. Podawanie stało się trochę bardziej dokładne, a tempo wyższe i z każdą chwilą sprawiało mi to coraz większą radość.
Animacje, samych podań, są tak zróżnicowane, że za każdym razem wydaje się, że jest to inna animacja, piłkarze używają bocznej strony stopy a także gdy piłka jest blisko wykonają podania zewnętrzną stroną stopy. Był jeden tak zachwycający moment, że nawet włączyłem pauzę i powtórkę, było to wtedy, gdy Veron wykorzystał cały swój ciężar by dośrodkować piłkę zewnętrzną stroną stopy: animacja ruchów jego ciała, a także sposobu w jaki wykonał wrzutkę była czymś czego do tej pory nie widzieliśmy w PES, było po prostu odjazdowe.
Wrzutki z autu są bardziej skuteczne i spowodują, iż gracze cofną się głęboko w obronie, aby zmniejszyć ryzyko złamania swoich szyków obronnych. Waga tego elementu jest wielka, a pasek siły rzeczywiście ułatwia określenie wysokości i odległości na jaką poleci piłka. Wprowadzenie tego paska siły dla wrzutek z autu jest kluczowym elementem z tego względu, że fani zabiegali o ten element już od dłuższego czasu. To niekoniecznie znaczy, że gracze mogą wykorzystać to zagranie podczas meczu, ponieważ trudno jest właściwie to wykonać, ale posłuż się tym elementem w odpowiednim momencie, a stanie się on niebezpieczną bronią w walce z Twoim przeciwnikiem.
Jak podano w kilku poprzednich testach gry, przycisk "X" może być również użyty jako zagranie na puste pole, ponieważ dzięki paskowi siły sami określamy jak daleko piłka będzie toczyć się po murawie. Podając piłkę na wolne pole na skrzydło gdzie pędzi już naprzód nasz skrzydłowy lub obrońca jest sporym zagrożeniem, tak samo jak podanie piłki na silniejszą nogę piłkarza z naszej drużyny. Na przykład , powiedzmy że chcesz wystawić piłkę do strzału Podolskiemu tuż na skraju pola karnego i możesz ją podać z dokładnością prawie do centymetra w kierunku jego lewej nogi, a gdzie w przypadku innej gry PES nie było to ani płynne ani dokładne.
Swobodne podania są ogromnym ulepszeniem dla serii i wydaje się, że Seabass i jego zespół przez długi czas pracowali nad nim tak, aby możliwe były podania od nogi do nogi. Wyobrażam sobie graczy, którzy stoczą ze sobą piękne walki w środku pola, a kiedy jeden z nich zdobędzie gola doceni to wielkie osiągnięcie, którego nie czuliśmy w PES już od paru lat, a które wraca w tym roku.
Jednakże, jest kilka bugów, które mam nadzieję zostaną poprawione przed wydaniem gry. Czasami szybkie podanie może w jakiś sposób natychmiast zwolnić, tak jakby piłka turlała się w wysokiej trawie, a wysokie piłki z rzutów wolnych wydają się lecieć zbyt wysoko i wisieć w powietrzu zbyt długo. Jednakże poza tymi uwagami nowy system podań oferuje swobodę jakiej jeszcze nie było w grze PES i czekam na nowe zagrania, które dzięki niemu będę mógł wykonać.
Źródło:
REJESTRACJA lub LOGOWANIE